Déšť, pády a zápis do historie. Skvělý pocit, raduje se Hanika z výhry v Le Mans

První český závodník, který zvítězil v motocyklových 24 hodinách Le Mans. To je přízvisko, kterým se může od neděle pyšnit Karel Hanika. Jezdec stáje YART Yamaha musel se svými parťáky Marvinem Fritzem a Jasonem O´Halloranem překonat nejenom havárie, ale také deštivé počasí.

„Je to opravdu skvělý pocit,“ neskrýval Hanika v cíli své emoce. Brněnský závodník dokázal slavný závod ovládnout při své deváté účasti. „Trvalo to dlouho. Tato výhra je opravdu výjimečná. V minulosti už jsme byli několikrát velmi blízko, takže je skvělé se konečně postavit na nejvyšší stupeň,“ raduje se.

Hanikova slova o tom, že měl vítězství na dosah již v minulosti, nejsou vůbec přehnaná. Od roku 2020, kdy se stal součástí stáje YART Yamaha, totiž se svými parťáky Marvinem Fritzem a Niccolem Canepou vybojoval pole position hned pětkrát ze šesti pokusů. Ani jednou však nejlepší výchozí pozici neproměnili v triumf.

V sezoně 2020 se tým musel spokojit se čtvrtou pozicí poté, co Hanika havaroval v dešti. V roce 2021 tým zastavila závada na motoru. Od ročníku 2022 už se sice posádka rakouské stáje dostávala pravidelně na stupně vítězů, nikdy však až na nejvyšší stupeň. V letech 2022 a 2023 z toho bylo druhé místo, loňský rok přinesl bronzový výsledek.

Letos to sice konečně vyšlo, hned v prvním kole ale přišla komplikace, která mohla sen o vítězném Le Mans znovu zhatit. Marvina Fritze totiž v poslední zatáčce nachytaly nástrahy mokré trati a šel k zemi. Následoval propad až na 21. příčku. S nezáviděníhodnou situací se ale popral bravurně. Ještě před koncem svého úseku se totiž propracoval na druhé místo, které následně upevnil Hanika. Poté za řídítka usedl Canepův nástupce Jason O´Halloran a sen o triumfu mohl opět ožít.

Australan, který v minulosti zářil především v britských superbicích, startoval poprvé nejenom za YART Yamahu a v Le Mans, ale rovněž se účastnil prvního 24 hodin dlouhého závodu v životě. Na jeho výkonu to ale nebylo znát. O´Halloran totiž převzal vedení a když předával „erjedničku“ zpět do rukou Marvina Fritze, těšil se tým už minutovému náskoku. Ještě ale neměl zdaleka vyhráno.

Fritze totiž potkal defekt zadní pneumatiky a musel do boxů. To znamenalo pro YART propad na druhé místo za posádku stáje Kawasaki Webike Trickstar ve složení Román Ramos, Mike di Meglio a Grégory Leblanc. Před osmou hodinou večerní už sice Fritz opět vedl, pak ale už podruhé havaroval, což si vyžádalo dlouhou přestávku na opravy v boxech. Ta znamenala propad zpět na druhé místo za trojici Kawasaki, ale především ztrátu dvou kol.

V noci sice potkal drobný pád i O´Hallorana po návratu deště, u Kawasaki Webike Trickstar si ale nakonec závod prohráli sami. Pád Mika di Meglia čtyři hodiny před koncem si ještě tým mohl dovolit, nehoda Romána Ramose v posední zatáčce hodinu před koncem už ale byla drahá. Rozhodla totiž o tom, že jako vítězové odjedou z letošního Le Mans Hanika, Fritz a O´Halloran. Parta z Kawasaki se musela spokojit se druhou pozicí.

Před svými parťáky Hanika smeknul. „Marvin byl po celý víkend neuvěřitelně rychlý a Jason si vedl skvěle, zejména když uvážíme, že to byl jeho první závod s naším týmem a také první závod na 24 hodin. Všichni moji kolegové odvedli úžasnou práci,“ řekl český jezdec, který ocenil i přínos rezervního jezdce Robina Mulhausera. Chvály se dočkal celý tým. „Celý týden odváděli skvělou práci a během závodu byli úžasní,“ dodal.

Karel Hanika se stal historicky prvním Čechem, který dokázal motocyklové Le Mans vyhrát. Závod se koná od roku 1978 a letos se uskutečnil jeho 48. ročník. O Hanikův první vytrvalostní úspěch ale nejde ani v nejmenším. V roce 2023 se totiž stal spolu s Fritzem a Canepou mistrem světa. Společně ovládli tři závody – 12 hodin Estorilu 2020, 24 hodin Spa-Francorchamps 2023 a také loňské klání ve Spa, v tomto případě osmihodinové.

Pro Marvina Fritze byla neděle skutečně šťastným dnem. Své první Le Mans totiž vyhrál přesně v den svých 32. narozenin. „Toto je ten nejlepší dárek,“ pochvaloval si po závodě, který podle oficiálních stránek šampionátu přinesl více než 200 nehod.

Ačkoli všichni ze členů posádky YART Yamaha dobyli Le Mans premiérově, pro rakouský tým nešlo o první výhru v tomto závodě. Stáj Mandyho Kainze totiž podnik ovládla i v roce 2009. Tehdy se za řídítky střídali Gwen Giabbani, Steve Martin a Igor Jerman. Ve stejně sezoně dosáhla posádka i na titul.

Jestli Hanika a jeho parťáci tento počin napodobí, ukáže teprve čas. Další závod letošní sezony EWC se jede 7. června ve Spa-Francorchamps. Stejně jako loni potrvá osm hodin. Momentálně vede trojice před Kawasaki Webike Trickstar o 10 bodů. Tento tým pravděpodobně nastoupí v Belgii s obměněnou sestavou. Román Ramos totiž v Le Mans startoval jako náhradník za zraněného Christiana Gamarina.

Foto: YART Yamaha

Autor

Dušan Bouzek

Motoristický novinář, který se specializuje na české a slovenské okruhové závodění a české jezdce. Intenzivně se věnuje zónovému mistrovství FIA CEZ, seriálům ESET Cup, TCR Eastern Europe i kartingu.