Když současní piloti F1 závodili v Česku. Vettel se Sainzem slavili titul, Albon vyhrál svůj první závod

Na českých závodních okruzích jsme v minulosti mohli vidět sedm současných pilotů F1. Jsou jimi Lewis Hamilton, Sebastian Vettel, Sergio Pérez, Daniel Ricciardo, Carlos Sainz, Esteban Ocon a Alexander Albon. Jejich vystoupení v naší zemi si můžete připomenout v tomto článku.

Lewis Hamilton

Ze současných závodníků F1 má na kontě start v České republice i ten, který je z nich statisticky nejúspěšnější - Lewis Hamilton. Sedminásobný mistr světa se u nás ukázal ještě tři roky před vstupem do F1, tedy v sezoně 2004. Během ní závodil v Euroserii F3 a ta měla na Masarykově okruhu v Brně na programu předposlední podnik sezony. Vzhledem k dnešním úspěchům by člověk mohl předpokládat, že i před necelými osmnácti lety patřil Hamilton ve F3 K nejužší špičce. Tak tomu ale úplně nebylo.

Tehdy devatenáctiletý Hamilton, který o rok dříve slavil titul v britské formuli Renault 2.0, totiž zažíval svou teprve čtvrtou sezonu v monopostech, z toho první kompletní v kategorii F3. V předchozím průběhu sezony sice vystoupil čtyřikrát na stupně vítězů a při úvodním závodě na Norisringu dokonce vyhrál, do brněnského víkendu ovšem vstupoval jako šestý muž průběžného pořadí a šanci na titul už neměl. Celkové vítězství již měl totiž v té době jisté jeho krajan a pozdější vicemistr DTM Jamie Green.

V sobotním závodě dorazil Hamilton do cíle jako sedmý. Na tuto pozici se propracoval po startu z deváté příčky. Neděle pro něj byla o něco vydařenější. Ze sedmého místa na startovním roštu se během závodu dostal na čtvrté místo. K bronzové příčce, na kterou dosáhl Giedo van der Garde, mu chybělo necelých šest sekund.

V celkovém pořadí sezony 2004 se Hamilton nakonec umístil na páté pozici. K posunu na tuto příčku mu při posledním podniku na Hockenheimringu pomohlo mimo jiné i druhé místo z prvního závodu. V nadcházející sezoně Euroserie F3 už ale slavil titul. Šampionem se stal i v roce 2006 v GP2 (předchůdce dnešní F2) a od roku 2007 už závodil s McLarenem ve F1.

Kromě Hamiltona závodil během sezony 2004 v Euroserii F3 ještě jeden budoucí mistr světa F1 – Britův pozdější týmový kolega a velký rival Nico Rosberg. První brněnský závod skončil pro německého pilota čtvrtou příčkou a druhý jedenáctou. V šampionátu ovšem porazil Hamiltona o dva body a obsadil čtvrté místo.

Sebastian Vettel

Během třetího zářijového víkendu roku 2004 ale na Automotodromu Brno nezávodili z budoucích šampionů F1 pouze Lewis Hamilton a Nico Rosberg. Čeští fanoušci totiž mohli v akci vidět také dnešního čtyřnásobného mistra světa F1 Sebastiana Vettela. Němec, kterému v té době bylo sedmnáct let, zde tehdy startoval v závodech Formule BMW ADAC. Zatímco v roce 2003 se musel v této sérii ještě sklonit před Maximilianem Götzem a skončil druhý, v roce 2004 naprosto dominoval.

Před víkendem v Brně, které hostilo stejně jako v případě Euroserie F3 předposlední podnik sezony, vyhrál ve čtrnácti závodech ze šestnácti a bylo jen otázkou času, kdy si definitivně zajistí titul. Bylo navíc velmi pravděpodobné, že se tak stane právě v Brně. Vettel měl totiž před víkendem náskok 79 bodů před Attilou Abreuem, který ho jako jediný ještě mohl ohrozit. Jelikož už ale bylo ve hře pouze 80 bodů, byly šance brazilského pilota na překonání Vettela jen mizivé.

Do úvodního závodu víkendu sice Vettel vyrážel až jako druhý za svým týmovým kolegou ze stáje ADAC Berlin-Brandenburg Fabiem Onidim, za jeho zády ale neměl v plánu zůstat dlouho, což ukázal hned po startu. Ihned se totiž před Itala posunul a již v první zatáčce se ujal vedení. Od té doby kraloval a dojel si pro další vítězství. Attila Abreu se sice postupně propracoval ze čtvrté pozice na druhou, Vettel se ale po svém dalším triumfu definitivně stal šampionem.

Nedělní závod se nesl u Vettela v podobném duchu jako ten sobotní. Tentokrát již startoval z pole position. Poté strávil na čele celý závod a znovu zvítězil dominantním způsobem. Další dvě prvenství zaznamenal i během posledního podniku sezony na Hockenheimringu. Sezonu tak zakončil s bilancí 18 vítězství z 20 závodů. Ani ve zbylých dvou případech, kdy nevystoupil na nejvyšší stupeň, navíc nechyběl mezi nejlepšími třemi. Pro rok 2005 se přesunul do Euroserie F3.

Mezi Vettelovými soupeři byli v Brně mimo jiné i tři čeští závodníci – Michael Vorba, Jan Charouz a Jiří Mičánek. Nejvíce se na Masarykově okruhu dařilo Charouzovi, který získal 11. a 12. místo. Vorba první závod nedokončil a ve druhém byl klasifikován na 18. příčce. Mičánek byl v úvodní jízdě 18. a ve druhé skončil na 19. pozici.

Sergio Pérez

V brněnských závodech Formule BMW ADAC jsme jednoho ze současných pilotů F1 mohli vidět i v sezoně 2005. Tehdy totiž v šampionátu působil Sergio Pérez v barvách německého týmu 4speed Media. „Checovi, jak se mu přezdívá, bylo tehdy teprve 15 let a šlo o jeho první rok na evropských okruzích. Svou kariéru v monopostech začal o rok dříve, kdy se v USA účastnil závodů Formule Dodge.

Při své premiérové sezoně ve Formuli BMW o sobě dal Pérez vědět nejvíce hned při úvodním podniku na Hockenheimringu. Zde totiž ve druhé víkendové jízdě obsadil stříbrnou příčku. Ve zbývajících osmnácti závodech sezony už ale nakouknul do bodované desítky jenom pětkrát. Jedním z těchto případů byl i druhý brněnský závod, ve kterém obsadil osmou pozici. První klání víkendu pro něj skončilo 12. místem. V celkovém pořadí šampionátu obsadil se 37 body 14. pozici.

Stejně jako Vettel o rok dříve měl i Pérez českého soupeře. I v sezoně 2005 totiž v seriálu pokračoval Jiří Mičánek. Současný šéf stáje Mičánek Motorsport powered by Buggyra, která působí zejména v evropském seriálu Lamborghini Super Trofeo, tehdy v Brně zaznamenal dvě 23. místa.

Daniel Ricciardo

Jaké to je závodit v Brně, ví mimo jiné i nynější pilot McLarenu Daniel Ricciardo. Australan zavítal na Masarykův okruh v roce 2010, kdy hájil barvy stáje Tech1 v šampionátu formule Renault 3.5. Rodák z Perthu patřil v tom roce ke špičce šampionátu. Do Brna, které hostilo čtvrtý podnik sezony, přijížděl jako druhý muž průběžného pořadí se ztrátou sedmi bodů na vedoucího Michaila Aljošina. Na kontě měl mimo jiné i vítězství v ulicích Monte Carla.

Úvodní brněnský závod ovšem pro Ricciarda příliš vydařený nebyl. Kvůli tomu, že byla v kvalifikaci vyvěšena červená vlajka zhruba minutu před koncem, totiž nemohl dokončit své měřené kolo a obsadil pouze 14. místo. V závodě si pak polepšil jen o dvě místa a dojel na nebodované 12. pozici. Odstoupení vedoucího muže šampionátu Aljošina tak zužitkovat nemohl.

Ani nedělní kvalifikace Ricciardovi nevyšla podle představ. Musel se totiž spokojit s 11. časem. V závodě se mu ale podařilo probojovat až na pátou pozici. Porazil mimo jiné i svého hlavního rivala Aljošina, který skončil devátý a stáhl jeho náskok v čele šampionátu na tři body.

V podniku se tehdy představili i dva čeští jezdci – Filip Salaquarda a Jan Charouz. Vědět o sobě dal zejména Salaquarda. Pilot stáje ISR totiž vyhrál obě kvalifikace. Ani jednou ale start z pole position proměnit nedokázal. V prvním závodě skončil po výletu mimo trať až patnáctý. Ve druhém sice také velmi brzy vedení ztratil, přesto ale vystoupil na stupně vítězů. Dojel totiž třetí. Charouz bodoval sedmým místem v prvním závodě. Ve druhém klání obsadil 11. pozici.

Filip Salaquarda sice ani jedno vítězství nezískal, česká stáj ISR ale přesto slavila triumf v obou víkendových závodech. Jak v sobotu, tak v neděli totiž vystoupil na nejvyšší stupeň druhý jezdec týmu Esteban Guerrieri.

Mezi Ricciardem a Aljošinem to bylo velmi těsné i ve zbytku sezony. Nakonec se ale z titulu radoval Aljošin, který Australana porazil o dva body. V sezoně 2011 Ricciardo v šampionátu pokračoval, a to tentokrát s českým týmem ISR. Tentokrát už ale Brno nebylo součástí kalendáře. Získal ale pouze jedno vítězství a celkově obsadil pátou příčku. Je ale třeba dodat, že Ricciardo musel během sezony vynechat dva podniky, neboť od červencové Velké ceny Velké Británie závodil současně s formulí Renault také ve F1 za dnes již neexistující španělský tým HRT.

Carlos Sainz

Daniel Ricciardo je ze současných pilotů F1 posledním, kdo nastoupil v Brně. Zbylí piloti, kteří mají zkušenosti se závoděním v Česku, už totiž závodili na Autodromu Most. V roce 2011 se zde ukázal Carlos Sainz. Španěl, který se tou dobu nacházel ve své druhé formulové sezoně, sem zavítal během posledního srpnového víkendu spolu se severoevropským pohárem formule Renault 2.0. Ten zde měl na programu předposlední podnik sezony.

Na severozápad Čech přijížděl Sainz jako vedoucí muž průběžného pořadí. A během víkendu si zde definitivně zajistil titul. Po všech třech víkendových závodech totiž vystoupil na stupně vítězů. Zatímco v první jízdě skončil na stříbrné příčce, v té druhé zvítězil a v závěrečné třetí přidal další stříbro. V prvním a třetím závodě porazil Sainze jiný budoucí pilot F1 – Daniil Kvjat. Na stupních vítězů se zde ale tehdy objevil mimo jiné i další pozdější jezdec královny motorsportu – Stoffel Vandoorne. Belgičan skončil v prvním závodě třetí.

Sainz si v roce 2011 připsal kromě titulu šampiona severoevropského poháru také titul vicemistra v evropském poháru.

Esteban Ocon

Kromě Sainze si na Autodromu Most zazávodil v podniku severoevropského poháru formule Renault 2.0 také Esteban Ocon. Vítěz loňské Velké ceny Maďarska zde nastoupil v roce 2013. Francouz se v této sezoně sice účastnil hlavně kompletního ročníku Eurocupu formule Renault, vidět jsme ho ale mohli mimo jiné i ve třech severoevropských podnicích.

A i Ocon si z Mostu odvezl pohár. Druhý závod víkendu totiž pro něj skončil stříbrnou příčkou. Nestačil v něm pouze na Olivera Rowlanda. Zbylé dva závody však nedokončil. Zatímco v prvním ho vyřadil technický problém, ve třetím si po kolizi se soupeřem poškodil zavěšení.

V barvách dánského týmu KEO se tehdy podniku zúčastnil i Josef Záruba. Dojel do cíle všech tří závodů a zaznamenal 20., respektive 29. a 18. příčku.

Alexander Albon

Esteban Ocon ovšem nebyl jediným nynějším jezdcem F1, který se v roce 2013 objevil v Mostě při podniku severoevropského poháru formule Renault 2.0. Kromě něj zde totiž startoval rovněž Alexander Albon. I Thajcovo vystoupení skončilo jedním pódiovým umístěním, když ve třetím závodě dojel druhý. Bodoval ale i v předchozích dvou jízdách, kde bral osmou a devátou příčku.

Ani v jednom z těchto tří závodů se thajský pilot rozhodně nenudil. Zatímco k osmému místu z první jízdy se musel propracovat po startu ze 16. pozice, ve druhém závodě dojel devátý poté, co vyrážel ze 17. příčky. Ve třetím závodě vedla jeho cesta za stříbrným výsledkem ze sedmé pozice.

Albon se ale v Mostě ukázal hned dvakrát. V rámci severoevropského poháru Formule Renault 2.0 zde totiž startoval i o rok později, tedy v roce 2014. A je velmi pravděpodobné, že na své druhé mostecké vystoupení nikdy nezapomene. Získal při něm totiž své premiérové vítězství ve formulových závodech.

Na něj Albon dosáhl při druhém závodě víkendu, který se konal na mokré trati. Na startovním roštu mu patřila druhá příčka a minimálně v úvodu s tím nemohl nic dělat. Kvůli podmínkám, které na trati panovaly, se totiž začínalo za zpomalovacím vozem. Po restartu ale Albon zdolal Raoula Owense a poté už vedení nikomu nepřepustil. V závěru mu pomohl mimo jiné i druhý výjezd zpomalovacího vozu, který byl vyslán do akce po problémech Stefana Rienera a zůstal na dráze až do konce.

Na stupně vítězů ale dosáhl i v první jízdě, která pro něj skončila druhým místem. I zde ale měl slušnou šanci na triumf. Startoval totiž z první příčky. Hned po startu ho ale předjel Ben Barnicoat a Albon už se před něj ve zbytku závodu nedostal.

Piloti během tohoto víkendu absolvovali místo obvyklých tří závodů pouze dva. Jeden závod totiž musel být kvůli silnému dešti zrušen.

Stejně jako v roce 2013 závodil v podniku i Josef Záruba. Pro něj skončily mostecké jízdy 11. a 13. místem.

Úvodní foto: BMW Motorsport via Facebook

 

Autor

Dušan Bouzek

Motoristický novinář, který se specializuje na české a slovenské okruhové závodění a české jezdce. Intenzivně se věnuje zónovému mistrovství FIA CEZ, seriálům ESET Cup, TCR Eastern Europe i kartingu.