Ukázali jsme, že na to máme, říká nadšený Milota po úspěšné premiéře v International GT Open. Zazářili i jeho mechanici

Boj o stupně vítězů ve třídě při obou víkendových závodech i mimořádný výkon mechaniků. Libor Milota a stáj Mirage Motorsport o sobě dali při premiéře v International GT Open vědět a i přes pár smolných okamžiků opouštěli maďarský Hungaroring s velkou spokojeností.

"Jsem nesmírně spokojen. Potvrdilo se totiž, v co jsem doufal - ve třídě AM jsme schopni bojovat o stupně vítězů. Věřím, že kdybychom neměli tolik smůly na začátku víkendu, tak bychom mohli v neděli začínat tam, kde jsme skončili. Byla to pro nás ohromná zkušenost a také ohromná motivace pokračovat v tom, co děláme. Podle mě jsme totiž dokázali, že to děláme dobře a soupeři o nás nyní zcela regulérně vědí. Hodnotím to pozitivně," neskrýval Milota své nadšení po skončení závodního víkendu.

Na zisk stupňů vítězů ve třídě AM si mohl loňský šampion ESET Cupu ve sprintových závodech třídy GT3 dělat zálusk už v sobotu. V době, kdy se svým Mercedesem kroužil po dráze jako pátý, totiž zvládal stahovat dvojici vozů jedoucí před ním o sekudu a půl na kolo. Zhruba 18 minut před koncem mu ale vystavila stopku technika. Příčina byla podobná jako při vytrvalostním závodě ESET Cupu na Red Bull Ringu.

"Prasklo nám spodní rameno kola. Minule to bylo horní. Jsem přesvědčen, že s našimi potížemi na Red Bull Ringu to nemělo žádnou souvislost. Přední ramena jsou zkrátka hodně namáhána. Raději jsme je tedy nyní vyměnili všechny," popisoval Milota svůj konec.

V neděli už technika po výměně ramen vydržela až do cíle. To ale nebylo všechno. Milota byl totiž opět zapojen do boje o stupně vítězů, tentokrát navíc mnohem více než o den dříve.

"Na konci závodu jsem byl čtvrtý a dojížděl jsem vůz Ferrari stáje AF Corse. Na mě ale současně tlačil Philipp Baron. Auto přede mnou bylo pomalejší a věděl jsem, že musím před něj. Tři zatáčky před koncem jsem neměl na výběr a šel jsem do útoku. Měli jsme ale malý kontakt a Baron nás oba předjel," přibližuje Milota hektické poslední kolo.

Po neúspěšném pokusu se sice český jezdec propadl na pátou příčku své třídy, nakonec ale projel cílem jako čtvrtý: "V poslední zatáčce jsem to na AF Corse zkusil znovu. Opět jsme ale měli kontakt," říká ke svému poslednímu předjížděcímu manévru.

V konečné podobě výsledků mu ale přece jen patřilo ve třídě AM páté místo. Zasáhli totiž sportovní komisaři a Milotu za dva zmíněné kontakty potrestali dvěma pětisekundovými tresty.

"Sice to chápali, nemohli to ale nechat bez povšimnutí. V posledních zatáčkách zkrátka probíhal boj tří vozů o pódium, tím pádem to nešlo jinak. Jsem rád, že jsem to alespoň zkusil," uzavírá.

Dramatické momenty i příjemné překvapení

Start v International GT Open samozřejmě byl pro Milotu něčím úplně jiným než ESET Cup. Vzhledem k početné konkurenci, kterou v závodech nakonec tvořilo 31 posádek, totiž na dráze zažíval situace, které pro něj dosud nebyly příliš obvyklé.

"Riziko nehody bylo samozřejmě velké. V prvním závodě jsem odstartoval a hned pod semafory jsem měl první kontakt se soupeřem. Když auta jedou v podstatě deset centimetrů od sebe a navíc rychlostí 200 km/h, tak zkrátka moc prostoru nemáte. Všichni brzdíme ve stejnou chvíli a držíme si deseticentimetrové rozestupy. Nebezpečných situací jsem tento víkend zažil více než za celou sezonu ESET Cupu," srovnává.

International GT Open není podle Miloty šampionátem na úrovni pouze kvůli kvalitě a početnosti startovního pole. Osobně se přesvědčil, že je tomu tak i po organizační stránce.

"Mile mě překvapilo, jak dobře mají vše zorganizované. Už na začátku víkendu jsme dostali k dispozici člověka, který se nám jakožto nováčkům věnoval. Měli jsme od organizátorů fantastickou podporu, snažili se nám ve všem vyjít vstříc. Jakmile jsme vyložili auto, přišli dva inženýři z továrního Mercedesu. Pomáhali nám analyzovat data, přemýšleli s námi nad tím, jak zlepšit maximální rychlost a tak dále. Měli jsme také skvělou podporu ohledně náhradních dílů. Lidé z továrního Mercedesu nám je v podstatě vyrovnali na stůl. Z tohoto pohledu to byla opravdu fantazie," byl Milota příjemně překvapen.

Rychlí mechanici

Stáj Mirage Motorsport nezapůsobila v prostředí International GT Open pouze výkony Libora Miloty na závodní dráze. Činili se totiž také mechanici. Ti byli na Hungaroringu pod větším tlakem než jindy. Při vytrvalostních závodech ESET Cupu totiž činí minimální limit pro zastávku dvě minuty, což je podstatně více než v International GT Open.

"Časový limit je v International GT Open vlastně nepodstatný, protože když tankujete a přezouváte, tak ho stejně vždy překročíte. My jsme ale ve druhém závodě měli suverénně nejrychlejší zastávku ze všech a limit jsme překročili jenom o tři desetiny. Podle mě byly naše zastávky v obou závodech neskutečné. Poklona patří Eriku Janišovi jako šéfinženýrovi, technickému řediteli Petru Hadaščokovi, manažerovi stáje Mirage Motorsport Jirkovi Procházkovi a dále Davidu Schořovi, Romanu Zimčíkovi a Markovi Borovičkovi. Všichni u toho přemýšlejí a zvládají to skvěle," tleská Milota výkonu svých parťáků.

Současně nezapomíná ani na své rodinné zázemí: "Děkuji své ženě Zuzce i svým dětem, že mě v tom všem podporují. Má to pro mě obrovskou hodnotu," dodává.

Nyní si dá Milota od závodění více než měsíční pauzu. V akci se znovu ukáže až o víkendu 5.-6. srpna, kdy odstartuje na Autodromu Most druhá polovina letošní sezony ESET Cupu.

Foto: International GT Open

 

Autor

Dušan Bouzek

Motoristický novinář, který se specializuje na české a slovenské okruhové závodění a české jezdce. Intenzivně se věnuje zónovému mistrovství FIA CEZ, seriálům ESET Cup, TCR Eastern Europe i kartingu.