Libor Milota se vydává do nového prostředí. Jablonecký závodník si během nadcházejícího víkendu na Hungaroringu připíše svůj premiérový start v seriálu International GT Open. Zde na něj čeká početná konkurence 33 vozů a dva závody o délce minimálně jedné hodiny, které absolvuje úplně sám. Jeho cílem je především nasbírat zkušenosti.
"Těším se jako malé dítě. Musím říct, že to zní moc hezky už jen když se to vysloví. Už se nějaký ten rok na závodních okruzích pohybuji a věřím, že se budu schopen ve všem zorientovat. Jdu do toho ale s pokorou a respektem a budu se snažit, aby se všechno povedlo," nemůže se Milota dočkat své premiéry v prestižním seriálu.
Jablonecký závodník nastoupí v Maďarsku pod hlavičkou stáje Mirage Motorsport a tradičně usedne do vozu Mercedes AMG GT3, se kterým ho vídáme i v seriálu ESET Cup. V porovnání s tímto šampionátem ho ale v International GT Open čeká několik novinek.
Tou nejzásadnější je konkurence. Zatímco při závodech ESET Cupu bývá startovní pole tvořeno vozy z různých kategorií a třída GT3 má jen zřídkakdy větší než desetičlenné zastoupení, tentokrát poměří síly hned s 33 vozy této třídy. Tím pádem očekává, že závody budou mít úplně jiný průběh, než na jaký byl zvyklý doposud.
"Tak početné startovní pole je z mého pohledu naprosto fantastické. Moc se na to těším. Očekávám, že budu muset makat od začátku až do konce a síly mi tak nejspíše budou ubývat rychleji než v závodě, při kterém držím určitou pozici a jen kontroluji situaci," domnívá se.
Další odlišností je délka závodů. Zatímco součástí podniků ESET Cupu jsou dva sprintové závody o délce 25 minut a hodinová vytrvalost, harmonogram maďarského podniku International GT Open sestává ze sobotního sedmdesátiminutového klání a nedělní hodinovky. Delší závodní vzdálenost ale Milotu nijak neděsí.
"S respektem do toho jdu. Snažil jsem se ale připravit nejlépe, jak umím. Na fyzické kondici pracuji průběžně a ani tentokrát jsem to nevynechal. Věřím proto, že to zvládnu," říká.
Fyzická kondice je něco, co bude Milota při víkendových závodech potřebovat více než většina jeho soupeřů. Zatímco ve většině vozů se v každém závodě vystřídají dva jezdci, český pilot bude jedním z dvojice závodníků, kteří obě víkendová klání absolvují úplně sami. Na odpočinek navíc nebude tolik času jako při vytrvalostních závodech ESET Cupu.
"Budou to dlouhé závody a dají mi zabrat. Navíc zde neplatí dvouminutový minimální limit pro zastávky v boxech, takže si příliš neodpočinu. Limit zde sice je, rozhodně ale není tak dlouhý jako v ESET Cupu. Týmy, které střídají jezdce, ho vždy překročí a tím pádem je tak pro ně nepodstatný," vysvětluje loňský šampion ESET Cupu v GT3 sprintu.
Na Hungaroringu bude Milota bojovat o body do třídy AM, kde bude mít celkem 10 soupeřů. Ačkoli rozhodně nechce být jenom do počtu, získaná umístění pro něj nebudou tím nejpodstatnějším.
"Samozřejmě tam nejedu, abych to jenom odkroužil. Byl bych spokojen, kdybych skončil v první polovině své třídy. Daleko větší cenu ale pro mě bude mít, když budeme odjíždět s pocitem, že jsme nic nezkazili a pracovali, jak nejlépe jsme uměli. Něco takového má pro mě velkou hodnotu. Umístění jsou sice důležitá, přicházejí však až následně," říká.
Cílem ale také bude naučit se něčemu novému: "Přál bych si, abychom nasbírali i zkušenosti do dalších závodů. Věřím, že nám to pomůže posunout se o kousek vpřed. Nejenom mně jako jezdci, ale také celému týmu. Bude tu totiž konkurence, ke které se dá vzhlížet a něco od ní okoukat," dodává.
Zatímco sobotní závod odstartuje ve 14:25, nedělní klání bude na programu od 14:00 hodin. Na dráze se Milota potká mimo jiné i se "starými známými" z ESET Cupu. Dvě posádky totiž nasadí do akce polská stáj Olimp Racing. Zatímco v Mercedesu se budou střídat Marcin Jedlinski s Karolem Baszem, posádku Ferrari utvoří Stanislaw Jedlinski a Krystian Korzeniowski. Nastoupí ale také například Ernst Kirchmayr s Philippem Baronem ve voze Ferrari 488 GT3 Evo. Poslední dvě zmíněné posádky budou soupeřit s Milotou ve třídě AM.
Foto: ESET Cup/Petr Frýba
Motoristický novinář, který se specializuje na české a slovenské okruhové závodění a české jezdce. Intenzivně se věnuje zónovému mistrovství FIA CEZ, seriálům ESET Cup, TCR Eastern Europe i kartingu.