Milotovo chorvatské vítězství s pachutí tragédie. Měli byste investovat do bezpečnosti, vyzývá majitele okruhu

Libor Milota si díky vítězství ve sprintu třídy GT3 při čtvrtém podniku ESET Cupu v chorvatském Grobniku upevnil celkové vedení. Domů ale rozhodně neodjížděl s úsměvem. Po nehodě jednoho z vozů ve vytrvalostním závodě totiž zahynul traťový komisař. Podle Miloty by tato nešťastná událost měla motivovat majitele trati k tomu, aby vylepšili její bezpečnost.

"Je mi nesmírně líto toho, co se ve vytrvalostním závodě stalo. Ten člověk, co za to zaplatil životem, šel normálně do práce. Asi nikdo by nechtěl jít do práce a nevrátit se domů. Motorsport je nebezpečný. Za dobu, co závodím, jsem něco podobného zažil už vícekrát. Nezbývá než vyjádřit upřímnou soustrast a popřát sílu celé jeho rodině," byl Milota stejně jako ostatní účastníci závodního víkendu zdrcen událostmi ze sobotní vytrvalosti.

Ještě předtím, než došlo k této tragické nehodě, která závodní víkend předčasně ukončila a zapříčinila zrušení všech nedělních závodů, ale jezdec stáje GT2 Motorsport zažil chvíle radosti. Ve sprintovém závodě třídy GT3 se totiž po startu ze druhého místa dostal hned v prvním kole před Gregora Zsiga a poté si dominantním způsobem dojel pro druhé letošní vítězství.

Milota věděl, že se musí do čela dostat velmi rychle: "Nechtěl jsem se za Gregorem vozit dlouho. V Grobniku se špatně předjíždí. Gregorovo BMW navíc má vysokou maximální rychlost, takže jsem věděl, že by se mi ho na rovinkách předjíždělo jen těžko. Nebylo tím pádem na co čekat," vysvětluje.

K posunu na první místo mu pomohla i Zsigova chyba: "Ve čtvrté zatáčce byl trochu širší. Já si toho všimnul, povedl se mi výjezd a už v tomto momentě jsem věděl, že v technické pasáži budu pod ním. Dvě auta se tam nevejdou, takže to bylo kdo s koho. Já měl lepší stopu a tím pádem jsem podržel nohu na plynu. Gregor podle mě držel plyn tak dlouho, až se dostal mimo trať. Podle mě by stačilo, kdyby ubral plyn a zůstal by na trati. Později mohl útočit on na mě, protože rychlost měl," popisuje Milota moment, který rozhodl o jeho vítězství.

Na první místo to dlouho vypadalo i v již zmíněném vytrvalostním závodě. Zde se před Gregora Zsiga, který se tentokrát střídal s Dennisem Waszkem, dostal hned po startu a začal ujíždět. Když ale narazil do stanoviště traťových komisařů vůz Porche, ve kterém se střídali Mateusz Lisowski a Igor Klaja, byl závod přerušen a následně anulován.

Okruh Grobnik je dlouhodobě považován za nebezpečný okruh. Milota proto doufá, že smrtelný incident přinutí jeho majitele k tomu, aby se chytli za nos.

"Rozhodně by je to mělo motivovat k tomu, aby investovali do rekonstrukce zázemí okruhu a do bezpečnostních prvků. Věřím, že to takovou reakci vyvolá. Je to na místě a je to potřeba. Ten okruh je nebezpečný pro závodníky, pořadatele i organizační složky. Toto je jasný důkaz. Může se stát všude, že auto doletí až k traťovému maršálovi, v Grobniku se tomu ale jde výrazně naproti a je tu vyšší riziko," dodal.

Za měsíc na Slovakiaring

V srpnu čeká na ESET Cup již předposlední podnik letošní sezony na Slovakiaringu. Do něj Milota vstoupí jako vedoucí muž průběžného pořadí sprintu GT3. Svůj náskok před Gregorem Zsigem tento víkend navýšil na 17 bodů. To znamená, že již na Slovensku by si mohl za určitých okolností zajistit titul a v září na Automotodromu Brno by pak mohl startovat už bez stresu. Ve vytrvalosti třídy GT3 zůstává na čtvrté pozici.

Na Slovakiaringu by měl hájit barvy GT2 Motorsportu opět také Dennis Waszek. Ten v Grobniku se svým Lamborghini Huracán nemohl závodit, neboť po nehodě v polské Poznani se mu ho nepodařilo dát včas dohromady. I přes absenci ve dvou podnicích ale stále vede hodnocení GTC sprintu s náskokem 9,5 bodu před Petrem Breckou.

Foto: GT2 Motorsport

 

Autor

Dušan Bouzek

Motoristický novinář, který se specializuje na české a slovenské okruhové závodění a české jezdce. Intenzivně se věnuje zónovému mistrovství FIA CEZ, seriálům ESET Cup, TCR Eastern Europe i kartingu.