Od účasti Charouze ve volném tréninku F1 uplynulo deset let. Málem jsem jel i závod, vzpomíná

Dnes je tomu přesně deset let ode dne, kdy se Jan Charouz zúčastnil v barvách španělského týmu HRT prvního volného tréninku na Velkou cenu Brazílie F1. Český závodník si při této příležitosti udělal čas na náš server a na tuto zkušenost zavzpomínal. Mimo jiné prozradil, že tehdy nechybělo mnoho k tomu, aby v Brazílii zasáhl i do samotného závodu.

Za 71 let své existence si ve F1 zazávodil pouze jeden český jezdec. Tím byl v roce 2001 Tomáš Enge, který nastoupil v barvách stáje Prost do posledních tří závodů sezony v Monze, Indianapolisu a Suzuce. Do závodního víkendu královny motorsportu ale zasáhli celkem dva Češi. Kromě Engeho dostal tuto příležitost také Jan Charouz. Pražský rodák se ovšem svezl pouze v prvním volném tréninku. Při Velké ceně Brazílie 2011 usedl do kokpitu španělské stáje HRT.

O první svezení s monopostem F1 pro Charouze tehdy nešlo. V letech 2010 a 2011 totiž byl jedním z testovacích jezdců stáje Renault, potažmo Lotus Renault. Jeho příprava na vystoupení v Brazílii odstartovala o dva týdny dříve v Abú Zabí. Zde se nejprve zúčastnil nemistrovského finálového podniku seriálu GP2 a v týdnu poté zasáhl i do nováčkovských testů F1. Jeden den absolvoval u HRT, druhý u Lotusu Renault a najel potřebný počet kilometrů pro zisk superlicence k účasti ve volném tréninku.

"S HRT jsme měli dobré vztahy. U Renaultu tehdy taková příležitost nebyla a často to fungovalo tak, že testovací jezdci takovýchto týmů dostali první šanci v některé z menších stájí," vzpomíná Charouz, jehož hlavním programem byla v roce 2011 účast ve Světové sérii tříapůllitrové Formule Renault.

Nejpilnější jezdec tréninku

Pro brazilský první volný trénink uvolnil Charouzovi místo v kokpitu HRT italský pilot Vitantonio Liuzzi. S časem 1:19,577 český pilot obsadil poslední 24. příčku a mimo jiné se i objevil mimo trať, když nedobrzdil do první zatáčky. Dal o sobě vědět ale i počtem odjetých kol. Brazilský okruh totiž obkroužil celkem třicetsedmkrát, což bylo nejvíce ze všech jezdců.

Na vítěze tréninku Marka Webbera z Red Bullu ztratil Charouz 5,766 sekundy. Za svým týmovým kolegou od HRT, kterým byl tehdy současný pilot McLarenu a dnes vítěz celkem osmi velkých cen Daniel Ricciardo, zaostal o 625 tisícin sekundy. Australan, který v tréninku obsadil předposlední 23. příčku, tehdy sbíral u španělské stáje své první zkušenosti se závody F1.

"Byl to jeden z vrcholů mé kariéry. Daniela jsem znal už pět let předtím, závodili jsme spolu ve Formuli Renault. Je to jeden z nejsympatičtějších jezdců vůbec, takže to pro mě byl super parťák. Byla to tehdy moje úplně první zkušenost v Interlagosu. Strávil jsem dva dny na simulátoru, abych se pořádně naučil trať. Myslím si, že za tu hodinu a půl jsem podal dobrý výkon. Papírově to možná nevypadá, ale ve F1 se musíte díky velkým rozdílům v autech a mezi stájemi srovnávat hlavně s týmovým kolegou. Na Daniela, který v tu dobu už měl podstatně více zkušeností s F1, jsem ztrácel lehce přes půl vteřiny,“ hodnotí Charouz své vystoupení s desetiletým odstupem.

Ve hře byl i závod

Ve druhém tréninku se sice do monopostu vrátil Vitantonio Liuzzi, v pátek večer se ale objevila možnost, že by Ital Charouzovi pro zbývající jízdy víkendu včetně nedělního závodu opět místo uvolnil. "V pátek večer to vypadalo, že pojedu i závod. Toniovi nebylo dobře a zdálo se, že budu muset naskočit. Byl jsem tedy nervózní, protože jsem počítal s tím, že pojedu. Nakonec to ale bohužel nedopadlo," prozrazuje.

Po Velké ceně Brazílie, která byla posledním závodem sezony 2011, sice ještě Charouz zůstal nějaký čas s HRT v kontaktu, k dohodě na startech v dalších trénincích nebo dokonce v závodech ale nedošlo a Charouz se z prostředí F1 vytratil. Stejný osud ale nakonec stihl i HRT, které po sezoně 2012 zkrachovalo a opustilo šampionát bez zisku jediného bodu. To tehdy mohlo mrzet jiného českého pilota - Josefa Krále. Později se totiž nechal slyšet, že byl s týmem blízko dohody ohledně závodní sedačky pro sezonu 2013.

Do kontaktu s F1 se později dostali také Roman Staněk a Petr Ptáček. Oba byli členy Sauber Junior Teamu, což je výchovný program stáje Alfa Romeo - Staněk v roce 2019 a Ptáček v roce 2020. Zatímco Ptáček loni po své druhé sezoně v Eurocupu Formule Renault ukončil kariéru, Staněk se v posledních dvou letech soustředil na účinkování ve FIA F3, kde letos se stájí Hitech dosáhl dokonce dvakrát na stupně vítězů. Nedávno se ale nechal slyšet, že neví, zda-li bude v šampionátu pokračovat i nadále. Při posezonních testech ovšem nastoupil za Trident, který letos vyhrál týmové hodnocení.


Co se Jana Charouze týče, ten se po své účasti ve volném tréninku na Velkou cenu Brazílie 2011 vytratil nejen z prostředí F1, ale i z formulových závodů. Zbytek jeho kariéry se odehrával zejména ve vytrvalostních závodech. Definitivně pověsil přilbu na hřebík v roce 2014 po svém osmém startu v závodě 24 hodin Le Mans. I v případě tohoto závodu je Charouz posledním Čechem, který do něj zasáhl.

Úvodní foto: Tadeáš Marek

Autor

Dušan Bouzek

Motoristický novinář, který se specializuje na české a slovenské okruhové závodění a české jezdce. Intenzivně se věnuje zónovému mistrovství FIA CEZ, seriálům ESET Cup, TCR Eastern Europe i kartingu.