Dnes je tomu přesně deset let ode dne, kdy se Jan Charouz zúčastnil v barvách španělského týmu HRT prvního volného tréninku na Velkou cenu Brazílie F1. Český závodník si při této příležitosti udělal čas na náš server a na tuto zkušenost zavzpomínal. Mimo jiné prozradil, že tehdy nechybělo mnoho k tomu, aby v Brazílii zasáhl i do samotného závodu.
Za 71 let své existence si ve F1 zazávodil pouze jeden český jezdec. Tím byl v roce 2001 Tomáš Enge, který nastoupil v barvách stáje Prost do posledních tří závodů sezony v Monze, Indianapolisu a Suzuce. Do závodního víkendu královny motorsportu ale zasáhli celkem dva Češi. Kromě Engeho dostal tuto příležitost také Jan Charouz. Pražský rodák se ovšem svezl pouze v prvním volném tréninku. Při Velké ceně Brazílie 2011 usedl do kokpitu španělské stáje HRT.
O první svezení s monopostem F1 pro Charouze tehdy nešlo. V letech 2010 a 2011 totiž byl jedním z testovacích jezdců stáje Renault, potažmo Lotus Renault. Jeho příprava na vystoupení v Brazílii odstartovala o dva týdny dříve v Abú Zabí. Zde se nejprve zúčastnil nemistrovského finálového podniku seriálu GP2 a v týdnu poté zasáhl i do nováčkovských testů F1. Jeden den absolvoval u HRT, druhý u Lotusu Renault a najel potřebný počet kilometrů pro zisk superlicence k účasti ve volném tréninku.
Jan Charouz, Lotus-Renault, Abu Dhabi, 2011 pic.twitter.com/laSNhX7w1b
— Unusual F1 (@UnusualF1) July 18, 2016
"S HRT jsme měli dobré vztahy. U Renaultu tehdy taková příležitost nebyla a často to fungovalo tak, že testovací jezdci takovýchto týmů dostali první šanci v některé z menších stájí," vzpomíná Charouz, jehož hlavním programem byla v roce 2011 účast ve Světové sérii tříapůllitrové Formule Renault.
Nejpilnější jezdec tréninku
Pro brazilský první volný trénink uvolnil Charouzovi místo v kokpitu HRT italský pilot Vitantonio Liuzzi. S časem 1:19,577 český pilot obsadil poslední 24. příčku a mimo jiné se i objevil mimo trať, když nedobrzdil do první zatáčky. Dal o sobě vědět ale i počtem odjetých kol. Brazilský okruh totiž obkroužil celkem třicetsedmkrát, což bylo nejvíce ze všech jezdců.
Na vítěze tréninku Marka Webbera z Red Bullu ztratil Charouz 5,766 sekundy. Za svým týmovým kolegou od HRT, kterým byl tehdy současný pilot McLarenu a dnes vítěz celkem osmi velkých cen Daniel Ricciardo, zaostal o 625 tisícin sekundy. Australan, který v tréninku obsadil předposlední 23. příčku, tehdy sbíral u španělské stáje své první zkušenosti se závody F1.
"Byl to jeden z vrcholů mé kariéry. Daniela jsem znal už pět let předtím, závodili jsme spolu ve Formuli Renault. Je to jeden z nejsympatičtějších jezdců vůbec, takže to pro mě byl super parťák. Byla to tehdy moje úplně první zkušenost v Interlagosu. Strávil jsem dva dny na simulátoru, abych se pořádně naučil trať. Myslím si, že za tu hodinu a půl jsem podal dobrý výkon. Papírově to možná nevypadá, ale ve F1 se musíte díky velkým rozdílům v autech a mezi stájemi srovnávat hlavně s týmovým kolegou. Na Daniela, který v tu dobu už měl podstatně více zkušeností s F1, jsem ztrácel lehce přes půl vteřiny,“ hodnotí Charouz své vystoupení s desetiletým odstupem.
Ve hře byl i závod
Ve druhém tréninku se sice do monopostu vrátil Vitantonio Liuzzi, v pátek večer se ale objevila možnost, že by Ital Charouzovi pro zbývající jízdy víkendu včetně nedělního závodu opět místo uvolnil. "V pátek večer to vypadalo, že pojedu i závod. Toniovi nebylo dobře a zdálo se, že budu muset naskočit. Byl jsem tedy nervózní, protože jsem počítal s tím, že pojedu. Nakonec to ale bohužel nedopadlo," prozrazuje.
Po Velké ceně Brazílie, která byla posledním závodem sezony 2011, sice ještě Charouz zůstal nějaký čas s HRT v kontaktu, k dohodě na startech v dalších trénincích nebo dokonce v závodech ale nedošlo a Charouz se z prostředí F1 vytratil. Stejný osud ale nakonec stihl i HRT, které po sezoně 2012 zkrachovalo a opustilo šampionát bez zisku jediného bodu. To tehdy mohlo mrzet jiného českého pilota - Josefa Krále. Později se totiž nechal slyšet, že byl s týmem blízko dohody ohledně závodní sedačky pro sezonu 2013.
Do kontaktu s F1 se později dostali také Roman Staněk a Petr Ptáček. Oba byli členy Sauber Junior Teamu, což je výchovný program stáje Alfa Romeo - Staněk v roce 2019 a Ptáček v roce 2020. Zatímco Ptáček loni po své druhé sezoně v Eurocupu Formule Renault ukončil kariéru, Staněk se v posledních dvou letech soustředil na účinkování ve FIA F3, kde letos se stájí Hitech dosáhl dokonce dvakrát na stupně vítězů. Nedávno se ale nechal slyšet, že neví, zda-li bude v šampionátu pokračovat i nadále. Při posezonních testech ovšem nastoupil za Trident, který letos vyhrál týmové hodnocení.
Roman Staněk ???????? byl vidět i během druhého dne posezonních testů FIA F3 ve Valencii ????????. Pilot Tridentu ???????? zajel třetí nejrychlejší čas.
— CZO_ceskeokruhy (@ceskeokruhy) November 2, 2021
???? FIA F3@FIAFormula3 @trident_team @RomanStank9 pic.twitter.com/7gq6p8rwSe
Co se Jana Charouze týče, ten se po své účasti ve volném tréninku na Velkou cenu Brazílie 2011 vytratil nejen z prostředí F1, ale i z formulových závodů. Zbytek jeho kariéry se odehrával zejména ve vytrvalostních závodech. Definitivně pověsil přilbu na hřebík v roce 2014 po svém osmém startu v závodě 24 hodin Le Mans. I v případě tohoto závodu je Charouz posledním Čechem, který do něj zasáhl.
Úvodní foto: Tadeáš Marek
Motoristický novinář, který se specializuje na české a slovenské okruhové závodění a české jezdce. Intenzivně se věnuje zónovému mistrovství FIA CEZ, seriálům ESET Cup, TCR Eastern Europe i kartingu.