Opět s Kawasaki, ale s novým týmem. Svoboda bude pokračovat ve světových třístovkách

Kawasaki Junior Team by MTM. Tak zní název nového působiště Petra Svobody v mistrovství světa třídy Supersport 300. Český jezdec bude i nadále sedlat jemu dobře známý stroj Kawasaki Ninja 400.

"Mám velkou radost z toho, že se pro rok 2025 připojím k MTM. Po těžkém roce, kdy mě potkalo velké zranění, se vracím zpátky," těší se český jezdec na působení u stáje Luda van der Vekena, která patří v šampionátu k nejlepším. "Chtěl bych za tuto šanci poděkovat Ludovi a také WRP. Právě díky nim se něco takového mohlo uskutečnit. Už jsem začal s tréninkem a teď už se vážně nemohu dočkat, až se s týmem poprvé objevím na trati," dodává Svoboda.

Dvaadvacetiletý závodník se v mistrovství světa třídy Supersport 300 objevuje už od roku 2020. V sezonách 2020 a 2021 startoval na motocyklu Yamaha stáje WRP Wepol Racing. Na stroj Kawasaki Ninja 400 přesedl v roce 2022. Nejprve působil u stáje Jakuba Smrže a v posledních dvou letech u týmu Fusport-RT Motorsports by SKM Kawasaki. Právě poslední zmíněné angažmá bylo Svobodovo nejúspěšnější.

V sezoně 2023 dokázal vyhrát úvodní dva závody v Assenu a nakonec skončil celkově šestý. I letos patřil ze začátku ke špičce. V prvních čtyřech závodech dojel vždy v nejlepší pětce a při druhé jízdě v Assenu dosáhl dokonce na třetí pozici. Pak ale přišel první závod v Misanu. Tam se Svoboda nedokázal vyhnout soupeři, kterého potkal technický problém, když jel těsně před českým jezdcem. Kvůli tomu náš reprezentant havaroval a utrpěl zlomeniny holenní a lýtkové kosti. Toto zranění ukončilo brněnskému jezdci nejenom sezonu, ale také naděje na zisk titulu a na případný přestup do třídy Supersport.

Že si bude muset Svoboda hledat nové angažmá, bylo už nějakou dobu jasné. Stáj Fusport - RT Motorsports by SKM Kawasaki se totiž rozhodla třístovky opustit. Český jezdec ale při volbě nového týmu pravděpodobně neprohloupil. Stáj MTM totiž patří ve světových třístovkách k elitě. Belgický tým vyhrál pětkrát titul mezi týmy a třikrát mezi jezdci díky Jeffreymu Buisovi (2020, 2023) a Adriánu Huertasovi. Letos tým reprezentovali Loris Veneman a Mirko Gennai. První jmenovaný dokázal vyhrát dva závody, jeho italský parťák dokonce tři. Celkově ale dopadl lépe Veneman, který se stal vicemistrem. Gennai obsadil sedmou příčku.

V rámci stáje Kawasaki Junior Team by MTM bude Svobodovým parťákem Roberto Fernández. Pro Španěla půjde o premiérovou kompletní sezonu v šampionátu, letos již ale odjel závěrečné dva podniky. V hlavním týmu MTM pojede opět Miro Gennai. Lorise Venemana, který se přesouvá do třídy Supersport, ovšem nahradí Carter Thompson.

Petr Svoboda nebude příští rok jediným Čechem na startovním roštu třídy Supersport 300. V šampionátu totiž pokračuje i Filip Novotný. Ten sice minulý rok nebodoval, tým Jakuba Smrže se ale rozhodl, že s ním bude ve spolupráci pokračovat. Jeho novým týmovým kolegou se stane zkušený Ital Kevin Sabatucci.

Rok 2025 bude posledním, kdy se mistrovství světa třídy Supersport 300 uskuteční. Od sezony 2026 má tuto třídu nahradit kategorie Sportbike. Ta nabídne výkonnější motory. Jejím cílem bude ulehčit jezdcům přechod do třídy Supersport a rovněž vzbudit větší zájem značek.

Petra Svobodu i Filipa Novotného budou letos moci vidět v akci opět také čeští fanoušci. V kalendáři totiž znovu figuruje Autodrom Most. Letos se ale nepojede v červenci nebo srpnu, jak tomu bylo zvykem v předchozích ročnících, ale už o víkendu 17.-18. května. Ke změně termínu dochází zejména kvůli návratu MotoGP do Brna, který uvidíme od 18. do 20. července.

České zastoupení najdeme příští rok také ve třídě Supersport. Tam pokračuje Ondřej Vostatek, který přesedne z Triumphu na motocykl Ducati české stáje WRP. Jeho týmovým kolegou bude Marcel Schrötter. Ve vrcholné třídě Superbike bude i příští rok chybět stálé české zastoupení. Není ale vyloučeno, že by někdo z našich reprezentantů mohl dostat divokou kartu pro závody v Mostě. Mistrovství světa superbiků bude při vybraných podnicích doprovázeno rovněž seriálem Yamaha R3 bLU cRU World Cup. V něm příští rok premiérově nastoupí Troy Sovička.

Startovní listina třídy Supersport 300 pro sezonu 2025 ještě není kompletní. Z českých jezdců by ještě mohlo připadat v úvahu angažmá Daniela Turečka. Ten se loni stal šampionem třístovek v seriálu Alpe Adria a také si vyzkoušel světovou scénu. Nejprve absolvoval na divokou kartu podnik v Mostě u stáje Roháč & Fejta Motoracing. Na okruhu MotorLand Aragón nastoupil v barvách italské stáje Kawasaki GP Project. Jeho vystoupení ale skončilo již při kvalifikaci, kdy Turečka poslal k zemi soupeř a on tak nemohl splnit kvalifikační limit. Momentálně je ale jasné, že za GP Project Tureček příští rok závodit nebude. Stáj totiž nedávno potvrdila dvojici Giacomo Zannini a Emiliano Ercolani.

Foto: RT Motorsports by SKM-Kawasaki

 

Autor

Dušan Bouzek

Motoristický novinář, který se specializuje na české a slovenské okruhové závodění a české jezdce. Intenzivně se věnuje zónovému mistrovství FIA CEZ, seriálům ESET Cup, TCR Eastern Europe i kartingu.