Co si zkušený jezdec KTM Reinhard Kofler myslí o plánovaném vstupu stáje RTR projects do GT2 European Series? Proč podle něj Rakousko už dvanáct let čeká na dalšího pilota F1? A jak vzpomíná na svou vlastní formulovou kariéru? I o tom jsme si pohovořili v našem exkluzivním rozhovoru.
Minulý týden jste se zúčastnil jako kouč testování stáje RTR projects na Nürburgringu, kde se tým připravoval na srpnový podnik seriálu ADAC GT4 Germany. Jak se tato spolupráce mezi vámi a RTR projects zrodila?
Rád jsem se testu zúčastnil. RTR projects patří mezi nejdůležitější zákazníky KTM. S RTR projects má KTM dobrý vztah a tým již v minulosti dosáhl spoustu skvělých výsledků. KTM mě jim tedy poskytla k dispozici, abych jim pomohl.
Koučoval jste Matěje Pavlíčka a Josefa Knoppa. Je něco, čím na vás tito dva jezdci zapůsobili?
Jsou to jezdci, kteří už mají hodně zkušeností s motokárami. Pepa závodil i ve formulích. Oba jsou velmi talentovaní. Budoucnost ukáže, kam až to dotáhnou. Myslím si ale, že oba mají před sebou velkou kariéru a těším se na to, jakých výsledků budou do budoucna dosahovat.
Jak to vidíte se šancemi vozu KTM X-Bow GT4 v dalším podniku ADAC GT4 Germany? Myslíte si, že Nürburgring bude tomuto vozu sedět více nebo spíše méně?
Myslím si, že určitě mu bude sedět. Já a Patrick Niederhauser jsme zde s tímto autem závodili v roce 2019 při podniku GT4 European Series a obě jízdy víkendu jsme dokázali dokončit na stupních vítězů. Zajížděli jsme tehdy velmi dobré časy. Nová verze GT4 je podle mě konkurenceschopná na téměř všech tratích. Takže se těším, že zde kluci zajedou dobré výsledky.
S různými vozy KTM už závodíte mnoho let. Co se vám na nich líbí nejvíce?
Mám tato auta hodně rád. Do gétéček jsem přešel z formulí a řekl bych, že zejména X-Bow GT4 je velmi lehké auto, které se formuli dost podobá. Nejvíce se mi na vozech KTM líbí, že jsou velice lehké a mají obrovské výkonnostní možnosti.
Už jste závodil se spoustou modelů KTM. Který vás z jezdeckého pohledu bavil nejvíce?
Jsem součástí tohoto projektu v podstatě od začátku. Vzpomínám si na úplně první puristické X-Bow. To bylo skvělé zejména pro začátečníky, kteří se chtěli naučit závodit na okruzích. Nemělo ABS, bylo velice lehké a velmi výkonné. Díky tomu byla velká zábava s ním závodit. Tomáš Miniberger a RTR projects s tímto autem také mají zkušenosti. Jako závodník ale samozřejmě chcete jezdit co nejrychleji a to vám momentálně umožňuje X-Bow GT2.
Kdybyste měl vybrat nejlepší z aut, se kterými jste kdy závodil, jaké by to bylo?
To je těžké říct. Letos jsme ale testovali na Nordschleife SPX verzi vozu GT2. To bylo určitě jedno z nejlepších aut, jaké jsem kdy řídil.
Jak už jste zmínil, jako junior jste závodil ve formulových sériích. Na trati jste se potkal mimo jiné i s Lewisem Hamiltonem nebo Nicem Rosbergem. S Rosbergem jste dokonce stál na pódiu v závodech Formule BMW. Máte tedy na tyto dva pozdější mistry světa F1 nějaké zajímavé vzpomínky?
Už tehdy bylo jasné, že se jednoho dne prosadí. To, čeho dosáhli, si rozhodně zaslouží. Již v juniorských kategoriích byli velmi silní. Žádné výrazné vzpomínky ale nemám. Jeden rok jsem ovšem závodil pro stejného výrobce jako Lewis. V Německu jsem si zazávodil například i proti Robertu Kubicovi. Byly to skvělé časy.
Během své formulové kariéry jste byl schopen vyhrávat závody ve Formuli BMW nebo v Eurocupu formule Renault. Kdy jste se rozhodl definitivně vzdát svůj sen o F1 a přesunout se na GT scénu?
Přechod z motokár do monopostů se mi povedl a byl jsem schopen dosáhnout nějakých dobrých výsledků. Vyhrál jsem titul ve Formuli BMW Junior hned při své první sezoně nebo jsem vyhrál také světové finále formule Renault. Byly to skvělé úspěchy, řekl bych, že jsem se tehdy hodně naučil. Na počátku 21. století byl motorsport trochu jiný než dnes.
Musel jsem přijmout, že už jsem neměl možnost ve formulové kariéře pokračovat, protože jsem neměl dostatek financí a dostatek podpory. Přeorientoval jsem se proto na GT závody. To je také skvělá zábava. Užil jsem si spoustu závodů a podíval jsem se téměř po celém světě. Těším se, co přijde dále.
Rakousko je zemí dvou mistrů světa F1 – Nikiho Laudy a Jochena Rindta. Posledním rakouským pilotem F1 byl ale v roce 2010 Christian Klien. Navíc to vypadá, že nějakou chvíli ještě posledním zůstane. Žádný Rakušan totiž nezávodí ani v F2 nebo v F3. Vidíte nyní nějakého rakouského jezdce, který by mohl být vaší další nadějí pro F1?
Nevypadá to, že by tu někdo takový byl. Nejsme ale jedinou zemí, která čeká na svou další hvězdu v F1. V současnosti je to s financováním kariéry od motokár až po F1 trochu složitější než třeba před dvaceti lety. Doufám, že se brzy někdo objeví. Dobré by bylo, kdyby někomu pomohl Red Bull. Nadějí by možná mohl být syn Alexandera Wurze Charlie (letos závodí v německé a italské F4 – pozn. red.). Ale uvidíme.
Myslíte si například, že je něco špatně, co se týče podpory rakouských talentovaných závodníků?
Pro závodníky není vůbec lehké formulovou kariéru financovat a tím pádem se i dostat se do pozice, ve které by mohli ukázat, že jsou dostatečně rychlí. Kolem roku 2000 jsme měli řadu rakouských závodníků, kteří byli součástí juniorského programu Red Bullu (jedním z nich byl i Kofler – pozn. red.) a měli našlápnuto ke kariéře v F1. Tak jako v každé zemi to ale ani u nás není lehké. Rakousko je známé zejména díky lyžování a dalším zimním sportům, motorsportu a závodním jezdcům se ale od vlády tolik podpory nedostává.
Co by se tedy mělo změnit, aby se v budoucnu objevilo v F1 více rakouských závodníků?
Aby jezdec takovou šanci měl, musí být součástí například nějakého juniorského programu a musí mu zkrátka někdo pomoci. Je to o penězích. Kdybychom všichni měli nevyčerpatelný rozpočet, bylo by to všechno mnohem lehčí. V Rakousku máme nějaké velké juniorské programy, ze všeho nejdříve ale musíte ukázat talent, abyste se do něj dostal, což není snadné. Tady je těžké radit.
Nyní se vraťme zpět k RTR projects. Byla vaše spolupráce s týmem při testu na Nürburgringu pouze jednorázová nebo si dovedete představit, že s nimi v budoucnu nějakým způsobem spojíte síly znovu? Tomáš Miniberger nedávno prozradil, že tým má zájem vstoupit do GT2 European Series. Tam jste se nedávno objevil i vy…
GT2 European Series je skvělá série a myslím si, že zejména pro Tomáše Minibergera by to bylo výborné místo. Závodí tu amatéři i profíci, takže by sem velmi dobře zapadl. Vždy je dobré, když se ve voze střídají profík s amatérem. Amatér se pak může učit od profíka.
Do šampionátu navíc v budoucnu pravděpodobně přijdou další jedna nebo dvě značky. Zastoupení několika značek je něco, co by měl dobrý šampionát mít. Navíc má dobrou podporu, protože doprovází GT World Challenge Europe nebo ADAC GT Masters. Závody trvají 50 minut, což je pro učení ideální. Myslím si, že to pro RTR a Tomáše bude skvělé.
Foto: True Racing
Motoristický novinář, který se specializuje na české a slovenské okruhové závodění a české jezdce. Intenzivně se věnuje zónovému mistrovství FIA CEZ, seriálům ESET Cup, TCR Eastern Europe i kartingu.