Měl z toho být boj o vítězství nebo alespoň o nejlepší trojici, nakonec se ale Roman Staněk musel při Velké ceně Macaa spokojit s 12. místem. Svůj návrat do monopostu kategorie F3 český jezdec nehodnotil vůbec pozitivně.
„Měl jsem potenciál, rychlost a auto na to, abych dojel v nejlepší trojici, možná i vyhrát. Možná to byl můj nejhorší víkend v životě, když si vybavím všechny ty chyby. Opravdu mě mrzí, že jsem nedokázal využít toho, že naše auto bylo bezkonkurenčně nejlepší. V závodech to bylo těžké, protože na městském okruhu se posouvá dopředu opravdu těžko,“ byl devatenáctiletý závodník naštvaný.
Monoposty FIA F3 se na městském okruhu Guia představily teprve podruhé. Premiérově zde startovaly již v roce 2019, v nadcházejících letech ale v Macau startovat nemohly kvůli koronavirové pandemii a s ní souvisejícím cestovním omezením. Pro Staňka šlo o první start v tomto podniku. Stejně jako v letošní sezoně F2 závodil za Trident. V kategorii F3 nastoupil poprvé od loňské sezony. Tehdy s Tridentem vyhrál ve FIA F3 hlavní závod v Imole a v konečném pořadí byl klasifikován jako pátý.
V Macau ale Staněk pochopil už ve čtvrtek, že tentokrát bude těžké podobné výsledky zopakovat. Zatímco v úvodním volném tréninku obsadil 19. místo, v první kvalifikaci skončil patnáctý.
„Hodně jsem se hledal a snažil se sžít s tratí, která byla extrémně náročná. K prvnímu tréninku snad ani nemám co říct, protože ty časy ode mě byly hrůzostrašné. V kvalifikaci se to pak o trošku zlepšilo, ale musel jsem doufat, že se mi povede výrazně zlepšit v páteční druhé kvalifikaci,“ popisoval těžký vstup do víkendu.
Ani v pátek ale rodák z Valašského Meziříčí velkého pokroku nedosáhl. Ve druhé části kvalifikace si sice polepšil z 2:07,570 na 2:07,433, v konečném pořadí kvalifikace to ale na posun z 15. místa nestačilo. Naopak. Pilot Tridentu byl odsunut na 20. příčku.
„Nedokázal jsem poskládat kolo do sebe a když už jsem měl něco nadějně rozjeté, tak byla červená vlajka, kterých tam bylo opravdu hodně. Vina je ale určitě na mojí straně,“ sypal si Staněk popel na hlavu.
Konečný výsledek ale byl nakonec lepší. Zatímco v sobotním kvalifikačním závodě z toho byla 19. pozice, v nedělním hlavním klání projel Staněk cílem jako dvanáctý. V neděli předvedl několik předjížděcích manévrů a nerozhodily ho ani červené vlajky, kterými byl závod přerušen kvůli velké nehodě Paula Arona.
Hned během nadcházejícího víkendu uvidíme Staňka v kokpitu formulového vozu znovu. Tentokrát ale pojede F2, na kterou čeká finále sezony v Abú Zabí. Při něm bude mít Staněk mimo jiné i nového týmového kolegu. Jeho dosavadního parťáka Clémenta Novalaka totiž nahradí Paul Aron.
„Určitě musím změnit pár věcí v hlavě, nastavit se na formuli 2 a trochu se po tomto víkendu resetovat. Dám tam do toho všechno a věřím, že výsledek bude lepší než tady,“ říká Staněk.
Bohužel není možné vyloučit, že si český pilot o víkendu zazávodí ve F2 naposledy. Už během letošního roku mu totiž dělalo problém dát dohromady potřebné finance a hrozilo, že sezonu vůbec nedokončí. Díky získání nových sponzorů se mu to ale podaří. Staněk nedávno spustil i fanouškovskou sbírku.
V dosavadním průběhu letošní sezony F2 nasbíral Staněk 15 bodů. S nimi mu patří 18. pozice. Nejlépe dojel při sprintu na Red Bull Ringu, kde obsadil páté místo. Za zmínku ale stojí například také kvalifikace v italské Monze, při které se blýskl třetím časem.
Foto: Trident/Dutch Photo Agency
Motoristický novinář, který se specializuje na české a slovenské okruhové závodění a české jezdce. Intenzivně se věnuje zónovému mistrovství FIA CEZ, seriálům ESET Cup, TCR Eastern Europe i kartingu.