Ani bolest levé ruky nezastavila Filipa Salače při Velké ceně Malajsie na cestě za dalším bodovaným výsledkem ve třídě Moto2. Jezdec stáje Gresini v cíli označil závod jako jeden ze svých nejbolestivějších a byl na sebe pyšný.
Levá ruka Salače sužovala po pádu v sobotní druhé části kvalifikace, kvůli kterému nemohl zajet žádný čas a obsadil tak pouze 18. místo. Bolest byla velká a český jezdec původně nevěřil, že v neděli nastoupí. Lékařskou prohlídkou ovšem prošel a zúčastnil se ranního warm-upu. Ani po něm ale nebyly jeho pocity nejlepší.
Filip Salac declared fit to race. He will check his left hand conditions in the warmup #MalaysianGP pic.twitter.com/c3zJ94Xg3b
— Gresini Racing (@GresiniRacing) October 23, 2022
„Do warm-upu jsem nastoupil s velkou bolestí a odjel jsem tři kola. Ani čas nebyl dobrý, neměl jsem v levé ruce příliš cit a sílu. Na brzdách jsem se opíral o dlaň a když jsem měnil směr jízdy, tak jsem se snažil pracovat více nohama,“ přiznal rodák z Mladé Boleslavi.
Filip Salac declared fit to race. He will check his left hand conditions in the warmup #MalaysianGP pic.twitter.com/c3zJ94Xg3b
— Gresini Racing (@GresiniRacing) October 23, 2022
Salačovy pocity sice nebyly úplně optimální, i přesto ale do závodu nastoupil. A toto rozhodnutí se vyplatilo. Hned v úvodu se dostal mimo jiné i díky hromadnému incidentu ve druhé zatáčce na hranici první a druhé desítky. Cílem nakonec projel jako jedenáctý a připsal si tak dalších pět bodů do šampionátu.
Zejména konec byl ale pro Filipa velmi těžký: „Začaly mi hrozně brnět prsty a celá ruka. Závěr závodu jsem tak dojel víceméně s jednou rukou a hodně jsem trpěl. Byl to jeden z mých nejbolestivějších závodů vůbec. Nebylo to takové to malé zranění, na které člověk v adrenalinu zapomene, cítil jsem to celých 40 minut závodu,“ popisoval Salač výzvy, se kterými se musel poprat.
V cíli byl vzhledem k okolnostem spokojen: „Chtěl bych poděkovat všem, kdo mě podporují a věří mi. Dneska jsem do toho dal maximum a jsem na sebe hrdý, že jsem to nevzdal,“ dodal.
Po neděli tak Salač může říct, že zatím bodoval při všech svých startech na okruhu Sepang. V roce 2019 se zde totiž ve třídě Moto3 propracoval z 26. pozice na třináctou.
Jde o druhý český bodovaný výsledek ve třídě Moto2 na tomto okruhu. Karlu Abrahamovi se před 12 lety zadařilo o něco více než Salačovi a skončil šestý.
SALAČ ELEVENTH AT THE LINE IN SEPANGhttps://t.co/CZTxtLu3fZ pic.twitter.com/n4bgkCoG4K
— Gresini Racing (@GresiniRacing) October 23, 2022
I po předposledním závodě letošní sezony zůstává Salač na dvacátém místě průběžného pořadí, které drží se ziskem 42 bodů. Před letošní závěrečnou velkou cenou, která se koná za dva týdny ve Valencii, má ale pořád šanci skončit nejlépe šestnáctý. Pravdou ovšem je, že tyto šance už se pohybují spíše v oblasti teorie.
Na šestnáctého Fermína Aldeguera ztrácí totiž Salač už 25 bodů. Sedmnáctý Manuel González má o 24 bodů více, Salačův budoucí kolega Jeremy Alcoba o 22 více a Sam Lowes má náskok 13 bodů. To v praxi znamená, že aby český jezdec překonal Lowese, musel by dojet minimálně čtvrtý. Pokud jde o pokoření Aldeguera, Gonzáleze a Alcoby, zde už by bylo nutné vítězství. Ještě k tomu by ale musel jezdec stáje Gresini doufat, že se všem zmíněným soupeřům se závod nepovede. U Lowese je ovšem pravděpodobné, že ve Valencii vůbec nepovede. Bývalý jezdec Aprilie v MotoGP se stále potýká s levým ramenem, které si vykloubil v Silverstone. Kvůil tomu zabalil po trénincích i účinkování při Velké ceně Malajsie. Nyní se chce soustředit na dlouhodobé zotavení.
Minulost dokazuje, že Salačovi není boj o stupně vítězů ve Valencii cizí. V roce 2019 zde dojel ve třídě Moto3 na páté příčce a loni si dokonce o jednu pozici polepšil. Bodovat zde dokázal i při Velké ceně Evropy 2020, kterou dokončil jako devátý. Nemilé vzpomínky naopak má na Velkou cenu Valencie 2020, která se konala týden po evropském závodě. Zde se Salač při pádu v tréninku zranil a jeho sezona tak předčasně skončila.
Na závěr připomeňme, že na stroji Moto2 už Salač dokázal pódiový výsledek zajet. Při letošní deštivé Velké ceně Thajska, která byla předčasně ukončena, totiž bral druhou příčku. Navázal tak na svůj počin ze třídy Moto3 při Velké ceně Francie 2021, kdy skončil v podobných podmínkách také druhý.
Foto: Gresini Racing
Motoristický novinář, který se specializuje na české a slovenské okruhové závodění a české jezdce. Intenzivně se věnuje zónovému mistrovství FIA CEZ, seriálům ESET Cup, TCR Eastern Europe i kartingu.