Bolestivá levá ruka, i přesto však tři body. Pro Filipa Salače skončil poslední závod letošní sezony Moto2 ve Valencii 13. místem. V konečném pořadí šampionátu obsadil 20. pozici.
"Byl to dobrý den, i když to bylo kvůli silné bolesti ruky docela náročné. Stále jsme ale dojeli na třináctém místě a získali jsme tři body. Za to, co pro mě tým během mé první sezony v Moto2 udělal, nemohu dostatečně poděkovat. Dosáhli jsme skvělých výsledků a také prvního pódiového umístění ve střední třídě. Odvedli jsme ohromnou práci a nemůžu se dočkat, až začneme pracovat na sezoně 2023," chválil Salač po Velké ceně Valencie stáj Gresini.
Levá ruka dala Salačovi pořádně zabrat. Její bolest ho sužuje už od havárie v kvalifikaci na Velkou cenu Malajsie. Již na okruhu Sepang nebylo jisté, jestli bude moci český jezdec vůbec závodit. Nakonec ale nastoupil a dokonce vybojoval pět bodů za 11. místo. Ve Valencii se jeho víkend nesl v podobném duchu. Definitinvě mu lékaři povolili start až po prvním tréninku. V sobotu ráno měl ale Filip přesto pocit, že víkend nedokončí.
"Po probuzení jsem myslel, že je konec sezony, protože mi ruka hodně natekla a nemohl jsem s ní skoro hýbat. Lékaři mi to dali do kupy a ve třetím tréninku jsem objel pár kol, abych zajel rychle kolo a dostal se do druhé kvalifikace. To se podařilo, i když to byl trochu punk," přiznal v sobotu Salač.
Nebyla to ale pouze ruka, co Salačovi v sobotu zkomplikovalo situaci. U stáje Gresini se totiž rozbil nahřívák zadní pneumatiky. Tým navíc nestihl připravit náhradní pneumatiku a Salač tak musel druhou část kvalifikace odjet s použitou tvrdou zadní gumou, se kterou se nezmohl na lepší než šestnáctý čas.
V závodě už to ale bylo lepší. Hned v prvním kole se totiž propracoval o čtyři pozice nahoru a do druhého okruhu najížděl jako dvanáctý. Později se sice stále více hlásila o slovo bolest a Filip se propadal, nakonec se ale v bodované patnáctce udržel. Cílem projel jako třináctý. Pomohli mu mimo jiné i pády soupeřů včetně kandidáta na titul Aje Ogury.
???????????????? @AiOgura79 CRASHES OUT!
— MotoGP™???? (@MotoGP) November 6, 2022
It's OVER! #ValenciaGP ???? pic.twitter.com/f0UTDFTTMJ
Salačova premiérová sezona ve třídě Moto2 tak končí celkovou 20. pozicí. Rodák z Mladé Boleslavi nasbíral dohromady 45 bodů. Nejvíce se mu povedla deštivá Velká cena Thajska. V ní dlouho vedl a nakonec obsadil druhou pozici. Jelikož ale nebyly odjety dvě třetiny závodu, připsal si pouze poloviční body.
#Moto2 | Ditengah hujan deras yang melanda Buriram, Tony Arbolino jadi pembeda dengan menyabet gelar juara. ????
— SPOTV Indonesia (@SPOTV_Indonesia) October 3, 2022
Filip Salac dan Aron Canet membuntuti Arbolino. Race tidak sampai akhir dikarenakan cuaca memburuk.
????Cuplikan last lap Moto2 Thailand disini!#SPOTVID | #ThaiGP ???????? pic.twitter.com/z4N98sk8gV
Svými letošními výkony Salač výrazně zastínil svého týmového kolegu u stáje Gresini Alessandra Zacconeho. Ital byl letos v Moto2 také nováčkem. Do prostřední kubatury přišel z elektrické MotoE. Získal ale pouze devět bodů a skončil na 24. místě. Příští rok už Zaccone s týmem pokračovat nebude. Salačovým novým kolegou se stane Jeremy Alcoba.
Salačovo 13. místo z Valencie znamená, že zatím dokázal bodovat při všech svých startech na tomto okruhu v rámci mistrovství světa. V Moto3 zde nejprve skončil pátý v roce 2019, poté devátý v roce 2020 v rámci Velké ceny Evropy a loni zde obsadil čtvrtou příčku. Jedinou výjimkou, kdy Salač ve Valencii nebodoval, představuje Velká cena Valencie 2020. Tehdy ale do závodu vůbec nenastoupil. Po pádu v tréninku si totiž poranil hrudník a sezona pro něj skončila předčasně.
Salačův nedělní počin je současně druhým českým bodovaným výsledkem ve Valencii při závodě Moto2. Skórovat se zde podařilo i Karlu Abrahamovi v roce 2010. Pro toho tenkrát nemohl dopadnout závod lépe. Při svém posledním startu v prostřední kubatuře před odchodem do MotoGP totiž zvítězil.
#OnThisDay in 2010 at #Valencia Karel Abraham became the 1st Czech rider to win in the Moto2/250cc class #ValenciaGP pic.twitter.com/BIJD8iB3ij
— MotoGP Fan Zone (@bgmotogp) November 7, 2016
Foto: Gresini Racing
Motoristický novinář, který se specializuje na české a slovenské okruhové závodění a české jezdce. Intenzivně se věnuje zónovému mistrovství FIA CEZ, seriálům ESET Cup, TCR Eastern Europe i kartingu.