Formulová "druhá liga" po delší době opět s Čechem. Trident dá šanci Staňkovi

Romanu Staňkovi se splnilo přání získat pro letošní sezonu angažmá ve F2. Rodák z Valašského Meziříčí dostane opět šanci od italského Tridentu, u kterého letos účinkoval již ve FIA F3. Stane se prvním Čechem ve "druhé lize" formulového závodění po 11 letech.

"Jsem vážně nadšený z toho, že i letos budu spolupracovat s Tridentem. Už teď jsme se s týmem a s Giacomem (šéf stáje Giacomo Ricci - pozn. red.), který je pro mě skvělým mentorem, dali do práce. Pracujeme na tom, abychom dosáhli našich společných cílů. Bude to pro nás rok plný výzvev, ale já jsem na něj připraven," těší se na nové angažmá Staněk, který v únoru oslaví 19. narozeniny.

Za Trident Staněk závodil už loni ve FIA F3. Šlo o dosud nejlepší rok jeho formulové kariéry. Při hlavním závodě v Imole si totiž dojel pro premiérové (a jak se později ukázalo, i pro jediné) vítězství v šampionátu. Kromě toho přidal ještě další tři pódia a až do posledního podniku v Monze měl naději na titul. Nakonec skončil na páté pozici. Jeho otec, který je hlavním sponzorem Staňkovy kariéry, mu sice dal před sezonou ultimátum, že pokud neskončí do třetí pozice, tak ho již nadále nebude podporovat, svými letošními výkony ho ale i navzdory pátému místu přesvědčil.

Oznámení Staňkova přestupu do F2 s Tridentem nepřichází jako velké překvapení. Český pilot totiž s týmem absolvoval už posezonní testy v Abú Zabí. Staňkovi nahrával i fakt, že stálí jezdci týmu v sezoně 2022 Richard Verschoor a Calan Williams odhalili, že jejich plány na příští rok už nebudou mít s Tridentem nic společného. Zatímco Verschoor přestoupí ve F2 do stáje Van Amersfoort, Williams se přesouvá do GT World Challenge Europe a za Trident už navíc nestartoval ani při posledním podniku loňské sezony.

Jako jeden ze Staňkových soupeřů v boji o závodní sedačku u Tridentu se mohl zprvu jevit také Zane Maloney. Barbadosan byl letos parťákem českého pilota ve FIA F3 a přestože v seriálu závodil prvním rokem, hned se stal vicemistrem. Byl to navíc on, kdo při posledním podniku v Abú Zabí dostal šanci místo Williamse. Nedávno ovšem vstoupil do juniorského programu Red Bullu a nyní vše nasvědčuje tomu, že se stane kolegou Enza Fittipaldiho u Carlinu.

"Jsme nadšení z toho, že bude naše spolupráce s Romanem Staňkem pokračovat i ve F2. Takový krok je vždy pro jezdcovu kariéru klíčový. Myslím si, že když se přesune do vyšší kategorie s tou samou stájí, tak je to důležité plus z pohledu kontinuity. Zná tým moc dobře a my ho budeme schopni podpořit tím nejlepším možným způsobem. V roce 2022 zažil s námi ve FIA F3 pozoruhodnou sezonu. Myslím si, že máme vše potřebné k tomu, abychom i letos mohli být na vysoké úrovni," věří českému jezdci Giacomo Ricci.

Týmovým kolegou Staňka bude Clément Novalak. Francouz ve F2 debutoval již v roce 2021 při závěrečných dvou víkendech sezony s týmem MP Motorsport. Nizozemskou ekipu reprezentoval také loni. Se 40 body obsadil celkovou 14. příčku a nejvíce zazářil při sprintu v Zandvoortu, kde dojel druhý. Ani Trident pro něj ale nebude neznámým prostředím. Závodil za něj totiž už v roce 2021 ve FIA F3 a obsadil třetí příčku.

Zatímco ve FIA F3 patří Trident k té nejužší špičce, ve F2 je tomu trochu jinak. Zde totiž italská stáj vždy figurovala spíše ve druhé polovině startovního pole. To ale neznamená, že neumí vyhrávat závody. Loni totiž při sprintu v Bahrajnu triumfoval Richard Verschoor. V éře GP2, tedy v období 2005-2016, navíc byla stáj schopna získat jedenáct vítězství.

Do formule 2 přechází Staněk po třech sezonách ve FIA F3. Když pomineme již zmíněný loňský rok u Tridentu, účikoval v seriálu také v letech 2020 s týmem Charouz Racing System a poté v sezoně 2021 s britským Hitechem. Zatímco v roce 2020 obsadil se třemi body až 21. pozici, v sezoně 2021 už to bylo lepší. Získal první dvě pódia, nasbíral celkem 29 bodů a celkově skončil šestnáctý.

V sezoně 2019 jeho formulová kariéra odstartovala na scéně F4. Zde působil nejprve v zimním arabskoemirátském šampionátu a poté v německém a italském mistrovství. V posledních dvou zmíněných sériích patřil ke špičce. Zatímco v Německu vyhrál dvakrát a skončil čtvrtý, v Itálii bral po jednom vítězství a celkové páté místo. Zkušenosti už má Staněk také s Eurocupem formule Renault (2020), asijskou F3 (2021) a Euroformulí Open (2021). V Euroformuli Open dokonce zvládl vyhrát závod.

Ve stopách Engeho a spol.

Roman Staněk se sice stane vůbec prvním Čechem v novodobé F2, nepůjde ale o první případ, kdy ve "druhé lize" formulového závodění nastoupí český pilot. Před ním už na této úrovni působili tři jeho krajané - Tomáš Enge, Jaroslav Janiš a Josef Král.

Prvním a zároveň nejúspěšnějším z této trojice byl Tomáš Enge. Ten působil ve F3000 v letech 1998, 1999, 2000, 2001, 2002 a 2004 u týmů Auto Sport Racing, WRT Fina, MySAP.com, Nordic, Arden a Ma-Con. Získal dohromady šest vítězství a v celkovém pořadí se umístil nejlépe v letech 2001 a 2002, kdy skončil třetí. V roce 2002 byl ale blízko k titulu. Připravil ho však o něj pozitivní test na THC po závodě na Hungaroringu a následná diskvalifikace z prvního místa.

Enge byl jediným z Čechů, kterému jeho výkony ve F3000 pomohly do F1. V roce 2001 totiž nahradil při závěrečných třech závodech sezony Luciana Burtiho u stáje Prost. Nejlépe skončil dvanáctý při svém prvním startu v Monze, žádné body ale nezískal.

Druhým Čechem ve F3000 se stal Jaroslav Janiš. Ten svůj první závod odjel právě během sezony 2001 v Monze u týmu Nordic, kde nahrazoval Tomáše Engeho. V roce 2003 hájil barvy stáje Superfund ISR - Charouz. Získal 20 bodů a celkově skončil osmý. Jeho nejlepšími výsledky v závodech byla dvě čtvrtá místa v Barceloně a Monte Carlu.

Poslední působení českého závodníka na této úrovni s datuje k období 2010-2012. Tehdy už šampionát nesl název GP2 a u stájí Super Nova, Arden a Adax působil Josef Král. Nejlépe skončil patnáctý v roce 2011. Na své konto si připsal celkem tři pódiová umístění a při sprintu na okruhu Spa-Francorchamps v roce 2012 dokonce zvítězil. To už ale byl jeho poslední start v šampionátu.

Foto: Trident

 

Autor

Dušan Bouzek

Motoristický novinář, který se specializuje na české a slovenské okruhové závodění a české jezdce. Intenzivně se věnuje zónovému mistrovství FIA CEZ, seriálům ESET Cup, TCR Eastern Europe i kartingu.