Světové finále TCR bez Čechů. Účast odmítli všichni kandidáti

Premiérový ročník světového finále kategorie TCR se příští rok v březnu uskuteční bez zastoupení naší země. Jediný standardně kvalifikovaný Čech Petr Čížek i náhradníci Jáchym Galáš s Adamem Koutem se nakonec rozhodli, že do portugalského Portimaa neodcestují. Vyloučena je také možnost, že by na divokou kartu nastoupil Petr Fulín.

Účast Čížka, který se jako jediný z Čechů kvalifikoval do světového finále přímo, se jevila spíše nepravděpodobně už dlouho. Jezdec seriálu TCR Eastern Europe se totiž již v srpnu nechal slyšet, že této možnosti nejspíše nevyužije. Hlavním důvodem byly obavy, že by jako soukromník mohl jen těžko konkurovat například elitě z TCR World Tour, a to jak po finanční, tak technické stránce. Nyní svou neúčast definitivně potvrdil.

„Neměli bychom stejné podmínky jako ostatní. Kromě toho po nás pořadatel chtěl startovné ve výši 5 000 euro. To vše nám pomohlo v rozhodnutí, že do Portugalska nepojedeme,“ prozradil jezdec stáje EXPRES AUTO našemu portálu.

Šanci zúčastnit se světového finále měli kromě Čížka i Adam Kout s Jáchymem Galášem. Ti se sice do podniku nekvalifikovali standardní cestou, jelikož se ale čtvrtého října nacházeli ve světovém žebříčku na 63., respektive 64. místě, byli zařazeni na seznam jezdců s druhou prioritou. Jde o závodníky, kterým by byla účast nabídnuta pouze v případě, že by ji odmítli někteří z přímo postupujících. Jelikož se Kout nacházel pouze tři pozice za postupem a Galáš jenom čtyři, byla by česká dvojice oslovena mezi prvními. I ona ale nyní potvrdila, že podnik vynechá.

U Kouta stojí za rozhodnutím finanční důvody: „Znamenalo by to pro mě velké náklady,“ nechal se před časem slyšet.

U Jáchyma Galáše byl start ve světovém finále reálný nejméně ze všech Čechů. V uplynulých dvou letech sice zažil dvě úspěšné sezony v seriálu TCR Europe, během nichž si připsal mimo jiné i vítězství na okruhu Spa-Francorchamps, letos ale přesedl do silnější techniky. V seriálu ESET Cup závodil s vozem Lamborghini Huracán ST EVO2 stáje Mičánek Motorsport powered by Buggyra. S ním si dojel pro titul sprintového šampiona třídy GTC.

„K účasti ve světovém finále nemám žádný důvod. V autě této kategorie už jsem více než rok neseděl a nemělo by to pro mě smysl,“ potvrdil očekávané.

Fulín v TCR končí

Pokud by se startovní listinu pro světové finále nepodařilo zaplnit jezdci ze seznamu první a druhé priority, budou na volná místa dosazeny divoké karty. Těch nominuje celkem 30 porota složená ze zástupců automobilek a společnosti WSC Group, která vlastní práva na koncept TCR. I zde je ale více než nepravděpodobné, že by šanci dostal některý z českých jezdců.

Když pomineme Čechy, kteří měli šanci zúčastnit se na základě svého postavení v žebříčku, mohl by teoreticky přicházet v úvahu Petr Fulín. Trojnásobný mistr Evropy v závodech cestovních vozů sice v současnosti závodí už jenom příležitostně, při svých letošních vystoupeních v seriálu TCR Eastern Europe se ale pohyboval vždy v popředí a první závod v Mostě dokonce vyhrál. Kromě toho už má se soupeřením proti světové elitě zkušenosti díky příležitostným startům ve WTCC, potažmo WTCR. I on ale takový scénář zavrhuje.

„Termín je velmi nešťastný, protože se blíží startu nové sezony. Navíc by to bylo drahé. Jen cesty tam a zpět představují zhruba 6 500 kilometrů, což v celkové logistice týmu udělá nějakých 300 tisíc korun. Kromě toho by to byl tak trochu nerovný boj. Auta podporovaná přímo automobilkami jsou, byla a vždy budou o něco jiná než stejně vypadající vozy zákazníků. To už jsem si několikrát vyzkoušel při divokých kartách ve WTCR. Soukromník tak má nakročeno spíše k tomu, aby se stal komparzem nebo sponzorem takové akce,“ vysvětluje.

Za Fulínovým nezájem navíc stojí ještě jedna skutečnost. Se svým týmem totiž plánuje kategorii TCR zcela opustit: „Cupra, Volkswagen i Audi už tento projekt škrtly. Je jenom otázka času, kdy to přestane bavit také Hyundai s Hondou. Stěhujeme se proto do jiné série a v TCR už pokračovat nebudeme,“ oznamuje.

Světové finále TCR se bude konat od pátku 1. do neděle 3. března. Zúčastní se ho celkem 60 závodníků. Kromě 45 jezdců, kteří budou vybráni na základě umístění v žebříčku, nastoupí také nejlepší patnáctka z letošní TCR World Tour. Ačkoli mezi účastníky nebude žádný český jezdec, není vyloučeno, že se v akci ukáže některý z našich týmů. Mezi kvalifikanty totiž najdeme mimo jiné letošního šampiona TCR Eastern Europe Maťa Homolu ze stáje Janík Motorsport nebo Bartosze Groszka se Sebastianem Steibelem z týmu Aditis. Kompletní seznam startujících by měl být znám velmi brzy. Jezdci totiž měli své rozhodnutí o účasti nahlásit do 6. listopadu.

Foto: TCR Eastern Europe/Petr Frýba

 

Autor

Dušan Bouzek

Motoristický novinář, který se specializuje na české a slovenské okruhové závodění a české jezdce. Intenzivně se věnuje zónovému mistrovství FIA CEZ, seriálům ESET Cup, TCR Eastern Europe i kartingu.