Zvyknout si na nový monopost bylo snazší, než jsem čekala, říká Bábíčková před debutem ve W Series

Tereza Bábíčková vstoupí o víkendu v Miami do své premiérové sezony v ryze ženském formulovém seriálu W Series. V exkluzivním rozhovoru pro server MotorMix se rozpovídala o tom, jak se na první závody těší, z čeho má na novém okruhu v Miami obavy nebo o tom, jak těžké pro ni bylo sžít se s novým monopostem.

O víkendu vás čeká první vystoupení ve W Series. Pojedete v Miami. Jak se těšíte?


Panuje lehká nervozita a před prvním závodem vůbec nedokážu odhadnout, kde se moje výkonnost v rámci startovního pole nachází. Samozřejmě cítím, že k dokonalému zvládnutí auta potřebuji nakroužit ještě spoustu tréninkových kol. Na druhou stranu tréninky, které jsem před Miami stihla absolvovat, ukazovaly výkonnostní růst. Všechno je ale pro mě nové, jedná se přece jenom o můj první formulový závod, takže i pocity, se kterými jsem byla zvyklá pracovat v motokárách, můžou být mimo realitu. V každém případě se na závody těším a po Miami uvidím, kde si výkonnostně stojím.

Na okruhu v Miami ještě nikdy žádný ze šampionátů nezávodil. Jak jste se tedy na trať připravovala?

Strávila jsem několik hodin na simulátoru, ale to v mém případě není úplně směrodatné. U okruhů, na kterých jsem jela na simulátoru i v realitě, mi vycházely časy ze simulátoru vůči referenčním hodnotám hůře než v reálném tréninku. Naopak v reálném tréninku jsem na referenční časy dosáhla vícekrát. Příprava na dráze probíhala na okruzích ve Španělsku a k tomu jsem absolvovala ještě fyzickou přípravu dle tréninkového plánu.

Když vezmete informace, které o okruhu v Miami víte, jsou zde podle vás nějaké pasáže, které by mohly být pro závodníky problematické a ze kterých máte obavy?

Okruh v Miami znám pouze ze simulátoru, takže uvidíme, jak bude odpovídat realitě. Je tam hodně rychlých zatáček, takže si musíte být v autě jistí, abyste je mohli projet vysokou rychlostí. Je tam také dost těžkých brzdných zón, kde musíte auto zastavit z velké rychlosti nebo kdy přijedete do zatáčky s volantem lehce zatočeným, což je také složité, protože se lehce zablokují kola.

Dosud máte zkušenosti pouze s motokárami. Nyní ale budete závodit rovnou s monopostem kategorie F3. Když jste ho otestovala v Barceloně, byl to pro vás velký skok nebo vám přechod do tohoto monopostu nečinil žádné větší problémy?

Mým prvním dojmem z F4 (Bábíčková nejprve testovala s tímto autem v Arizoně - pozn. red.) bylo velké rozčarování. Motokára je perfektně přilepená k závodní trati. Proti tomu mě jízda v F4 přišla jako jízda na ledě. Také se používají zcela jinak brzdy. Postupně jsem si na to začala zvykat a nakonec jsem výběrové testy v Arizoně zvládla. F3, kterou jsem otestovala v Barceloně, je větší, rychlejší, ale má také větší přítlak, takže méně klouže. To mně více vyhovuje, takže zvykání na F3 bylo jednodušší, než jsem očekávala.

Cítíte, že je ještě něco, na čem potřebujete ohledně řízení monopostu W Series zapracovat?

Pro dokonalé sžití pilota se závodním strojem je potřeba kroužit nekonečné množství kol. To platilo v motokárách a myslím, že to nebude jiné ani ve formulích. Takže jsem v podstatě na začátku. Také bude důležité naučit se chápat princip předjížděcích manévrů, které budou výrazně odlišné od motokár. V motokárách to je moje oblíbená disciplína. Tak uvidíme, jak to půjde ve formuli.

W Series se prezentuje jako série, ve které nestojí účast vůbec nic. Jsou pro vás náklady na účinkování v této sérii skutečně zcela nulové nebo zde přeci jen nějaké jsou?

Ve W Series nám jsou závody a veškeré náklady s tím spojené hrazeny, neplatíme letenky ani hotely, což je skvělé. Navíc vítězka série si přijde na odměnu ve výši 500 tisíc liber. Co W Series nehradí, je testování, bez kterého nelze závodit a je finančně velmi náročné. Je ve vlastní režii každé závodnice. Proto máme v plánu koupit vlastní formuli a také oslovit sponzory.

W Series se snaží podporovat ženy v motorsportu. Její šampionka z posledních dvou let Jamie Chadwicková však ani letos nedokázala z tohoto šampionátu postoupit do nějakého vyššího a bude v seriálu pokračovat i letos. Nemáte tedy pochyby, že se úloha šampionátu dostatečně nenaplňuje a že by případně ani vám nemusel úspěch pomoct v kariérním posunu?

V tuto chvíli se zaměřuji na své působení ve své první sezóně W Series, abych byla sama se sebou spokojená, že jsem odvedla dobrou práci a můj výkon měl závod od závodu stoupající tendenci. Na konci roku zhodnotíme naše reálné možnosti a budeme se rozhodovat, co dál. Určitě se nechci rozptylovat vyhlídkou na další sezonu, pokud jsem v té stávající, která teprve začíná, zatím nic nedokázala.

Vaší týmovou kolegyní bude letos Emma Kimiläinenová. Ta už má v motorsportu zkušenosti například i ze skandinávského šampionátu cestovních vozů STCC. Letos startovala i v závodě šampionů a loni obsadila ve W Series celkové třetí místo. Jak se vám s ní zatím spolupracuje?

Emma je skvělá závodnice. Byly jsme spolu už v březnu na testech v Barceloně, v dubnu v Německu v centrále společnosti Puma a poté také v New Yorku. Rozumíme si. Má snad nejvíce zkušeností ze všech závodnic W Series. Jsem ráda, že jsem v týmu právě s ní.

Kromě Miami bude letos W Series doprovázet F1 ještě také v Barceloně, Silverstone, Le Castellet, na Hungaroringu, v Suzuce, Austinu a Mexico City. Na jaký z okruhů se těšíte nejvíce a proč?

Na žádném z těchto okruhů jsem nikdy nejela, tedy kromě testů v Barceloně, takže zatím nevím, co mě na jednotlivých okruzích bude čekat. Podobně jako v Miami, žádná ze závodnic pravděpodobně nejela na okruhu v Mexico City a Suzuce. Takže se dá předpokládat, že se na těchto okruzích ukáže, kam jsme se od Miami posunuly.

S jakými výsledky byste letos byla spokojena?

Pokud se budu pohybovat v první polovině startovního pole, tak by to v rámci první sezony nemuselo být špatné. Ambice, které mám v hlavě, prozradím až po sezoně.

Úvodní foto: Tereza Bábíčková via Instagram

 

 

Autor

Dušan Bouzek

Motoristický novinář, který se specializuje na české a slovenské okruhové závodění a české jezdce. Intenzivně se věnuje zónovému mistrovství FIA CEZ, seriálům ESET Cup, TCR Eastern Europe i kartingu.